Pivoteren: wanneer en vooral waarom?

Mon

 

31

 

May

We leven in een dynamische wereld. De controle loslaten doen we niet graag. Snel schakelen, bochten pakken en soms eens vertragen. It’s all part of the race.

In deze aflevering van de podcast zit onze host Anjo Wychuyse aan tafel met Jacob Leysen van Sundo, Jolien Coenraets van DO! Gent en Oole Ryckoort van Ort.

 

Deze 4 racers leggen uit waarom je in het ondernemerschap niet mag opgeven. Leren pivoterenspeelt hier een belangrijke rol in, en zeker in de huidige corona situatie.

Zoals Ross Geller uit de serie Friends zegt “PIVOT!”.

 

DE ECHTE VERHALEN

 

Op baan 1 rijdt onze racer Oole Ryckoort, oprichter van evenementenbedrijf Ort. Opgericht op 2 januari 2020, nog net voor corona. Al legt de pandemie deze bezige bij niet stil. Zijn evenementenbedrijf is omgetoverd tot een digitaal nest voor hybride evenementen met hulp van Start@K.

 

Op baan 2 rijdt Jacob Leysen oprichter van Sundo. Bedenker van slimme distributiepalen voor zonnecrème. Jacob wist ook een versnelling sneller te schakelen en liet zich niet van de kaart brengen door de coronacrisis. Hij richtte met Victor Desmet Ontsmettingszuil op, een bedrijf dat contactloze ontsmettingszuilen levert.

 

Op baan 3 rijdt ondernemerscoach van de Universiteit Gent en manager van The Foundry Jolien Coenraets. Ze begeleidt ondernemende studenten, daarbovenop geeft ze ook een begeleiding aan lesgevers om het ondernemende te stimuleren onder de studenten.

Zelf is ze ook gestart als student-ondernemer met haar bedrijf G-flux.

 

ONDERNEMEN IS DOORZETTEN

 

“Deze kans had ik nooit gehad als ik daar op dat moment niet in die miserie had gezeten en mij daaruit heb moeten sleuren.”

Een plotse verandering vindt plaats, met een gigantische impact op je bedrijf.

Hoe ga je daarmee om?

Eerste business regel: you don’t win the race if you stop your car.

 

Je moet heel veel dingen gaan proberen, en zien hoe de markt hierop reageert. Ongeacht wat je doet, kansen moet je creëren.

Je gaat altijd bagage aan kennis en ervaring kunnen meenemen en soms moet je iets beginnen from scratch.

“Je krijgt kansen die je anders nooit had moest je daar op dat moment niet in die miserie zitten en je eruit moeten sleuren.”

Er zullen zich altijd eens problemen voor doen in jouw markt, ofwel op het begin ofwel na eentijdje maar op die manier vind je wel jouw plaats in de markt en ga je jezelf alleen maar beter kunnen positioneren.

 

 “Je moet zelfvertrouwen hebben.”

Neem nu de situatie met corona. In een staat zijn van het gaat niet super goed maar langs de andere kant is het ook niet slecht genoeg om die creativiteit weer boven te halen is veel dramatischer. Je onderneming maakt je op dat moment niet meer gelukkig. Zelfzeker je kar durven draaien en een plaatsje veroveren in die concurrentiële markt is wat je te doen staat!

Twee tips dieJolien meegeeft, zorg dat je hiervoor marge hebt en/of maakt. Beginnen aan de finishlijn is geen optie. Daarnaast mag je nooit vergeten dat jij een antwoord geeft op vragen van de markt, luister te allen tijde naar die markt of je marge zal alleen maar krimpen.

 

In de podcast behandelt Anjo nog de postbusvragen en de rubriek “Ket Ghet met”.

Oversharing van meningen, de te brave Belgen, het underestimaten van event organisatie of toch corona? Wat met de plannen voor na corona?

Ontdek de antwoorden in de podcast, ga dus zeker eens luisteren.

 

TERUGBLIK

 

Eender welke situatie kan van impact zijn op je onderneming, waardoor je geforceerd wordt in bepaalde keuzes.

Op deze manier leer je wel bepaalde vaardigheden die je anders nooit had geleerd.

Loop er niet van weg, maar benader deze met een open mind. Op deze manier ga je voor jezelf deuren kunnen openen.

You’re all set. Now get ready and GO!

 

Blijf niet met je vragen zitten en dien deze in via de postbus of neem contact met ons op. Wij helpen je graag verder! Tot snel.

Foto's

No items found.

Nog interessante artikels

Website made by TROMPET & STORYTHING

By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.
²